Fusion Music

D A S I N U

Apparatuur

Opnemen

Vanaf het moment dat ik probeerde gitaar te spelen heeft de kunst van het muziek opnemen me gefascineerd. Als tiener experimenteerde ik met een imposante Akai bandrecorder met de sound-on-sound functionaliteit. Dagenlang was ik bezig met een acoustische gitaar, een goedkope microfoon en een stel potten en pannen om "Hey Joe" op te nemen.Akai taperecorder Jammer was dat in de laatste, bepalende 'take' mijn moeder me riep voor het eten. Vanaf dat moment was haar 'Het eten is klaar!!!' vastgelegd in het indrukwekkende refrein van het nummer... voor eeuwig! Hendrix zou trots geweest zijn!
In die tijd speelde ik al in allerlei bandjes. Het was de droom van elke muzikant om de mogelijkheid te hebben muziek op een beetje professionele manier - en niet al te duur natuurlijk - vast te leggen en te bewerken. Maar het beste wat we in die tijd konden bereiken was bijvoorbeeld een Tascam 4-track recorder (met een cassette!). Nog behoorlijk duur en met beperkte mogelijkheden.

Gelukkig voor muzikanten heeft de technologie sinds die tijd een gigantische stap gemaakt. Sleutel is daarbij de digitalisering. Bijna alles wat vroeger analoog was (foto's, films, muziek - wie kent nog de langspeelplaat?) is nu beschikbaar in een formaat dat bestaat uit nullen en enen. En dat heeft natuurlijk grote voordelen: hoge en constante kwaliteit, een compact formaat en makkelijk om te kopiëren en te bewerken zonder kwaliteitsverlies. Voor muzikanten gaan de voordelen nog verder. Om muziek op te nemen en te bewerken kom je met een PC, die je toch al had, met wat aanvullende hardware en software zoals bijvoorbeeld een 'drummer plugin' al een heel eind.

Mijn muziek start altijd met een ruw idee (een refrein of een thema of iets dergelijks). Dit neem ik op met mijn home studio, of in de studio van één van mijn muzikale collega's. We gebruiken daarvoor software zoals Reaper, Cubase, Reason of ProTools. Na elke stap of bewerking kan het resultaat uitgewisseld worden via internet, en verder bewerkt of aangevuld, totdat het eindresultaat is bereikt. Ik durf wel te beweren dat de nummers die ik met mijn amerikaanse vriend Jim Casey heb opgenomen talloze keren door glas- en koperkabels de wereld zijn rondgegaan. Ongelofelijk eigenlijk.
De instrumenten die je op mijn nummers hoort zijn lang niet allemaal 'echt'. Alle gitaren natuurlijk wel, en daarnaast ook een aantal baspartijen en blaasinstrumenten. Alle andere, zoals bijvoorbeeld de drums, zijn samples, soft synths, drum machines of andere plugins.

Op deze pagina vind je informatie over mijn home studio 'setup'. Mijn systeem bestaat echt niet uit ontzettend dure state-of-the-art apparatuur. Het meeste is 'proven technology': kwaliteitsaparatuur die door de jaren heen hun diensten bewezen hebben. Voor mij werkt dat!

Als je meer gedetailleerde informatie nodig hebt over hoe je een home studio kan inrichten stuur me dan een berichtje. Als ik kan helpen zal ik dat zeker doen.

Reaper
De afgelopen jaren heb ik talloze DAW's (Digital Audio Workstations - opnamesoftware) gebruikt. Op ProTools na heb ik de belangrijkste denk ik allemaal wel een tijdje gebruikt. Nadat ik lange tijd met Cubase had gewerkt stond er weer een dure update te wachten, dus ben ik maar weer eens op zoek gegaan naar alternatieven. Onder andere probeerde ik REAPER en dat werkte perfect voor me. Het is qua megabytes een klein, compact programma, snel, enorm stabiel, heeft dezelfde functionaliteit als Cubase (het kan in ieder geval alles wat ik nodig heb en nog veel meer) en het is enorm flexibel. Je kan bv menu's aanpassen en 'acties' definieren en in een docker zetten zodat je ze altijd bij de hand hebt. Verder is er een continue stroom van updates en is er een hele active gebruijkersgroep waar je altijd terecht kunt voor hulp. En dat alles voor een fractie van de prijs die je voor een pakket als Cubase betaalt. Nu, na twee jaar gebruik ben ik er in iedergeval nog steeds van overtuigd dat dit het beste pakket op de markt is (voor mij).

Reaper

Audio Interface
Je kan geen muziek opnemen zonder goede audio interface of geluidskaart (volgens mij is dat hetzelfde). Ik gebruik al 10 jaar een aantal TC Electronic Konnekt 8's en Konnekt 24's. Alhoewel ze al een tijdje vervangen zijn door nieuwere modellen worden ze na al die jaren nog steeds ondersteund door TC Electronic. Zo zijn er drivers beschikbaar die volledig compatibel zijn met 64bits systemen zoals Windows 10. Het zijn nog steeds uitstekende audio interfaces die je tweedehands voor een (bij wijze van spreken) appel en ei kan aanschaffen. Hoewel je met één exemplaar al prima uit de voeten kan, kan je alle modellen uit de Konnekt familie doorlussen. Op die manier kan je eenvoudig het aantal inputs en outputs opkrikken.

Genelec Monitors
Muziek opnemen is één ding, muziek goed later klinken is een ander. Studio monitors zijn hoge kwaliteit speakers en speciaal ontworpen voor het beluisteren van muziek tijdens het produceren (mixen, masteren). Ze hebben een vlakke frequentie karakteristiek en een focus op accurate audio reproductie. Gebruik je hiervoor een 'normaal' audio systeem dan is de kans groot dat je het prima kan laten klinken op dat systeem, maar dat op een willekeurig ander systeem niet om aan te horen is. Het is dus belangrijk dat je alles correct en precies hoort, vooral tijdens het mixen en masteren. Een goede set monitors is daarom essentieel. Kwaliteit heeft hierbij zijn prijs. Ik gebruik de Genelec 8030 nearfield monitors.

Microphones
De Shure sm57 is de industrie standaard als het gaat om het opnemen van electrische gitaren. Op zowel hoog als laag volume werkt dat prima. Ook niet al te duur, kortom een aanrader. Ik gebruik ze in ieder geval met veel plezier.

Computer
Je hebt wel wat computerkracht nodig om muziek op te nemen en te bewerken. Maar e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de grootte van je project en de hoeveelheid plugins die je gebruikt. Met een computer met een i3 of i5 processor of een goede laptop kom je al een heel eind als je het niet al te groot maakt. Ik gebruik een alweer vrij oude standaard Dell studio 8100 met een i7 processor, 16 Gigs Ram, een firewire interface en een snelle Samsung EVO SSD harddisk. Mijn operating system is de meest recente Windows 10 versie. Mijn projecten hebben gemiddeld rond de 50 - 70 tracks en ik gebruik behoorlijk veel plugins. Dit systeem heeft daar geen enkel probleem mee.
Een aandachtspunt is het lawaai dat je PC maakt. Als je opnames maakt met microfoons in de buurt van je PC wil je die PC herrie natuurlijk niet op je opnames hebben. Ik gebruik daarom een eenvoudige passief gekoelde grafische kaart (zonder fans dus). Verder produceert de grafisch interface (Gui) van zo'n DAW enorm veel informatie, die allemaal op je scherm moet komen: je tracks, plugins, mixer, tools etc etc. Om overzicht te houden is een groot scherm daarom zeker aan te bevelen. Die van mij is 27 inch, en dat gaat prima.

Modelers
Ik neem mijn gitaren meestal op met een microfoon (of twee) en een versterker. Daarnaast gebruik ik Line6 modelers. Vooral voor high gain sounds vind ik dat handig. Voor een lekker high gain geluid uit je versterker heb je nml wat volume nodig, en dat is nu eenmaal niet altijd mogelijk (buren). Verder heb je met zo'n modeler natuurlijk de beschikking over een enorme variëteit van geluiden, erg fijn. Ik gebruik de Line6 Pod X3 en de Pod HD. Allebei niet de state-of-the-art op het gebied van modeling (zoals de line6 Helix of de Kemper Profiler), maar voor mij voldoen ze nog prima. Beide hebben ze sounds die ik niet uit de andere kan halen. De effecten die er in zitten gebruik ik overigens zelden of nooit. Als je ze eenmaal opgenomen hebt, kun je ze nml niet meer wijzigen. Vooral als je je eerste tracks opneemt van een nieuw project heb je nog totaal geen beeld van hoeveel galm, chorus etc je nodig hebt. Beter is het dus om je effecten later met plugins aan het droge signaal toe te voegen, zo blijf je tot het eind flexibel.

Line6 Pods

Gitaren

Fender
Hieronder zie je de drie gitaren waar ik het meeste op speel:

  • Een Fender '99 standard USA Stratocaster, niets aan veranderd.
  • Een Fender'91 USA telecaster met een noiseless Dimarzio Area T pickup in de nek en een Seymour Duncan Lil '59 in the brug positie.
  • Een Fender '97 Lonestar Stratocaster met een Dimarzio Area 61 in de nek positie, een Area 67 in het midden en een Seymour Duncan Pearly Gates humbucker in de brug.

Single coil elementen kunnen voor veel ongewenste bijgeluiden zorgen. Als je bijvoorbeeld in de buurt van een PC zit hoor je door je gitaar soms de geluiden van je bv je harddisk. Ik ben daarom een grote fan van de noiseless varianten en heb al mijn gitaren 'geshield' met kopertape. Bromvrij dus, niet alleen enorm prettig bij het maken van opnames, maar ook tijdens repetities en optredens. Niet alle noiseless varianten zijn echter geschikt als je een één-op-één vervanging zoekt voor je single coil. Bij een aantal wordt het hoog afgevlakt waardoor je de typische 'Fender Twang' kwijtraakt (maar daar kan je natuurlijk ook bewust voor kiezen). Een tijdje geleden heb ik een Youtube filmpje gemaakt met een shoot-out van verschillende modellen. Het is inmiddels rond de 25.000 keer bekeken, dus blijkbaar voor sommigen interessant om even te bekijken.


Voor klassieke humbucker rock sounds gebruik ik ook een Fenix Les Paul kopie met een Dimarzio DP103 PAF in de nek en een Super Distortion in de brug positie. Prima gitaartje overigens. Mijn bas is een oude Yamaha 1000S.

Versterkers
Op een gegeven moment was ik het sjouwen met zware (buizen) versterkers helemaal zat. Ook had ik regelmatig last van die typisch buizen issues. Gecorrodeerde buizenvoetjes bijvoorbeeld als een versterker een tijdje had stilgestaan in de oefenruimte. Ik snap dat onderhoud af en toe nodig is, maar een hele repetitie met een krakende versterker achter je vind ik in ieder geval ontzettend irritant. Overigens zullen er ook wel buizenversterkers zijn die dit soort issues niet hebben, het is uiteraard een persoonlijke ervaring met een beperkt aantal versterkers. Bovendien ga ik nogal onzorgvuldig met die dingen om, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben...
Tegenwoordig hou ik het simpel. De versterker die ik het meest gebruik is een Award Session Blues baby 22 transistor versterker met een Eminence Lil Texas speaker (met een Neodymium magneet). Klinkt geweldig, meer dan genoeg volume, ook voor optredens en heeft een extreem licht gewicht. Nog geen 10 kg!

Blues Baby

... en daarnaast is er natuurlijk ook de beroemde, onverwoestbare 'Red stripe' Peavey Bandit! Een fantastisch werkpaard. Ik heb er een aantal die her en der rondslingeren in oefenruimtes en thuis. Het enige wat ik er aan gedaan heb om ze nog beter te maken is het vervangen van de speakers, die zijn - vind ik - namelijk niet zo best. Ze klinken een beetje dun en blikkerig. In mijn Bandits zit daarom een Eminence Texas Heat of een Eminence Red White and Blues speaker.

Bandit

Pedalen
Zoals eerder al gemeld gebruik ik tijdens het maken van opnames geen gitaar effecten. Ik voeg ze in een later stadium toe zodat ik niet hele tracks opnieuw hoef op te nemen als het effect me achteraf niet bevalt.
Maar ik ben gitarist, en gitaristen hebben 'pedal boards'. Ik heb talloze pedalen (het is een ziekte volgens mij), maar momenteel gebruik ik een heel simpel setje met alleen een tuner, een Chicago Stompworks 'dubbel' pedaal met aan de rechterkant een TS808 kloon en aan de linkerkant een Proco Rat kloon (fantastisch pedaal!), een TC electronic mini Shaker en een TC electronic Flashback mini delay.

Fusion Music

D A S I N U

Created by

Hans Soeteman
Thuis opnemen | Dasinu home studio